Killar – Allt som krävs för ansiktsvård: Rakkniv

Kanske lite oväntat och överdriven titel kan tyckas, men det gör den inte mindre sann.

Jag rakar mig med rakkniv och har gjort det ett bra tag nu, men hud är otroligt mycket bättre och det ger den närmsta rakningen.

rakning med rakkniv är den bästa rakningen

Jag tänkte först skriva ett långt inlägg med information om rakning med rakkniv och dess fördelar, men när jag googlade lite på det hittade jag en sida som hade rätt mycket och bra information om rakknivar(klickbar länk). Där hittar du nog det mesta du behöver veta för att komma igång, så jag skriver bara lite kortfattat här om mina erfarenheter av rakknivar.

Till att börja med så är det faktiskt ekonomiskt, man köper en rakkniv en gång sen har man den för alltid, det enda man behöver fylla på är med raktvål, men de är riktigt dryga och håller i evigheter.

Man får den närmsta rakningen utan att irritera huden. Om du dras med lite fet hud och kanske brukar få rakfinnar kommer du bli förvånad över hur effektiv en rakkniv är på att lösa det. Den skrapar bort överskott av döda hudceller och du får helt enkelt inte rakfinnar med en rakkniv eftersom det bara är 1 blad.

Det är en trevlig rutin. Att använda rakborsten och jobba upp ett fint lödder i ansiktet är det skönaste och där kan man fastna nästan hur länge som helst. Men även själva rakningen är härligt och ljudet som kommer av rakkniven mot huden är svår att slå.

Innan man börjar är det lite lockande att istället köpa en shavette, som är som en rakkniv med utbytbart blad. I en sån stoppar man vanliga dubbelvässade rakblad och det är klart billigare att köpa en sådan. Fall inte för den frestelsen för det är verkligen inte samma sak, de bladen är för vassa och för tunna för att ge en bra rakning. De är egentligen inte ens tänkta att använda som rakkniv, de är till för frisörer i första hand.

Det får nog avsluta min lilla serie ”ta hand om dig själv” för nu, snart kommer nya inlägg om något nytt spännande ämne!

Ta hand om dig själv innan du hjälper andra

Det största belöningen man kan få är att kunna hjälpa andra. Det vårdar din själ och du känner dig mer nöjd med dig själv och inte att förglömma, personen du har hjälpt är förhoppningsvis tacksam för din hjälp. Men det måste komma från rätt ställe och för att din hjälp ska tas emot och uppskattas måste du leva som du lär.

Det bästa sättet att hjälpa andra är faktiskt att föregå med gått exempel, så att vara en person som kan fungera som gott exempel är en mycket bra start.

Igår skrev jag om meditation som verkligen kan hjälpa dig att vara en bra förebild. När du har mediterat ett tag kommer du utstråla trygghet och lugn, speciellt om du också kombinerar det med annan personlig utveckling. Idag tänkte jag skriva lite om kost och träning och imorgon lite kort om hur du kan vårda ditt yttre på ett bra sätt.

Styrketräning

Det spelar ingen roll om du är kille eller tjej gammal eller ung, styrketräning är för alla, det gäller bara att anpassa träningen utifrån ens egna förutsättningar.

Det man bör fokusera på är basövningar och det räcker med det oavsett vilka mål du har. Är du kille som vill bygga stora muskler kommer du naturligt lägga till fler övningar med tiden, men det finns ingen mening med det i början. Tjejer är ofta oroliga att bygga stora buffliga muskler och därför inte styrketränar, till er vill jag bara säga: Ni behöver inte oroa, muskler ploppar inte bara fram sådär utan kräver år av dedikerad träning.

Förutom det självklara som alla vet, att styrketräning ger en bättre självförtroende, en snyggare kropp, ett högre välmående och en bättre hållning så finns det en till stor fördel som jag ofta tycker förbises.

Det är att man sakta men säkert även blir mer intresserad av kosten och allmänt att sköta sig bättre. Jag kan inte förklara det, men det blir bara så. Jag ser det i mig själv och alla i min omgivning som tränar regelbundet.

Så hur gör man?

Det finns ett enkelt träningsprogram som heter starting strength, det är korta pass med få övningar och som tränar hela din kropp. Du börjar på låga vikter och jobbar dig sakta uppåt. Det är två olika pass och man bör träna 3 gånger i veckan, alltså blir det ena veckan 2gånger det ena passet och en gång av det andra passet, veckan efter är det tvärtom.

Passen består av totalt 5 övningar: Marklyft, knäböj, militärpress, bänkpress och chins.

Första passet kör du:

Knäböj 3×5(lyft 5 gånger, sen vila. Detta gör du 3 gånger)

Bänkpress 3×5

Chins 3xMax, klarar du inte chins kan du köra latsdrag

Andra passet:

Knäböj 3×5

Marklyft 3×5

militärpress 3×5.

Det var lite kort information bara, här hittar du mer information om hur du utför programmet på ett bra sätt.

Om du inte redan börjat, hoppas detta inlägg kan ge dig den lilla knuffen som behöver för att komma igång.

Imorgon tänkte jag som sagt skriva lite tips om hur man kan vårda sitt yttre. Ses då.

 

Meditation

Det finns många saker man kan göra för att må bra och jag tror att allt är sammankopplat.

Ett mycket bra sätt att hålla psyket stabilt är att meditera. Jag talar ifrån erfarenhet när jag säger att fördelarna man får av regelbunden meditation nästan är otroliga. Jag har ett mycket mentalt krävande jobb där jag måste vara iskall och kunna fatta svåra beslut under press. Att låta känslorna ta över kan bli mycket dyrt och betyda en ansenlig del extrajobb. Jag insåg tidigt vikten av känslokontroll och att ha ett stabilt psyke, vilket är det enda som gäller om man ska lyckas i min bransch. En av lösningarna för mig var att börja meditera regelbundet.

Fördelarna

Det luriga med fördelarna är att de sakta med säkert smyger sig på en utan att man märker det. De bygger upp sakta men säkert under tid och du vänjer vid dem.

Jag har mediterat regelbundet i nästan 6 år och det är först nyligen som jag verkligen förstod hur stora fördelarna var. Jag tog nämligen en paus på närmare 2 månader för jag tänkte ”att nu har jag gjort det så mycket att jag inte behöver mer”. Oj så fel jag hade.

Den största skillnaden jag märkte efter några veckor var hur otålig och lättirriterad jag blev. Jag tänkte först inte på det, men upptäckte senare att min stubin hade blivit kortare och jag hade mindre tålamod med människorna i min omgivning.

Jobbet blev lidande. Jag tappade mer och mer den lugna personen jag lärt mig vara, jag blev upprörd på jobbet av små motgångar och jag kunde inte hålla mig lika sansad i de stressade situationerna.

Jag började tumma på mina andra rutiner och de kändes inte längre lika viktiga.

Efter 2 månader tog jag upp meditationen igen och jag fick tillbaka fördelarna väldigt snabbt igen, jag kommer aldrig sluta meditera. Mitt tålamod kom tillbaka och jag fick längre stubin igen. Jobbet fungerade bra igen. Det här var ju bara några få fördelar, men ack så märkbara. Sen finns det massor av mer fördelar med det som jag inte kommer på nu, kommer säkert en till post om meditation snart igen.

Hur gör man?

Förut mediterade jag 20 minuter varje morgon, men har nu minskad till 10 minuter. Helst skulle jag vilja ta 20 minuter, men det är så lång tid på morgonen och man är ju sugen på att komma igång.

Varje morgon går jag upp och borstar tänderna, sedan sätter jag mig skräddare i sängen och tittar in i en vit vägg. Jag har meditationsljud i öronen för att utestänga andra ljud, jag har provat lite olika och just nu har jag ljudet av en porlande bäck. Googla meditationsljud så kommer du hitta massor.

Sedan fokuserar jag bara på andningen, liksom följer andetagen in och ut, känner hur de åker ner i magen och ut. Tankar kommer hela tiden och det är normalt samt inget att bli upprörd över, när du upptäcker att du fastnat i en tanke släpper du bara den och går tillbaka till att fokusera på andningen. Med tiden blir man bättre och bättre.

Hoppas du tar dig tiden att testa på meditation, lycka till!